Chcesz spełniać się w roli rekrutera oraz z sukcesem przeprowadzać każdy kolejny projekt – zadanie jest proste, dokładnie poznaj swojego Klienta oraz zbadaj jego potrzeby. Jakież to oczywiste – stwierdzicie – przecież każdy o tym dobrze wie.
A jednak… proste tylko z pozoru.
Zawsze kiedy myślę o badaniu potrzeb klienta, przypominam sobie sytuacje np. w sklepie z jeansami. Na półce pełno modeli, kolorów, różnych fasonów, a ja czuję się nieswojo. Niby wiem czego chcę, ale może ktoś poleci mi coś odpowiedniego do mojej budowy ciała, niestety rzadko kiedy można tego doświadczyć. Najczęściej sprzedawca pyta nas jaki mamy rozmiar i pokazuje nam kilka półek, a ty biedny człowieku weź sam tu coś wybierz. Znacie to?
A oto druga sytuacja, jakże częsta np. w sklepie rtv – agd, sprzedawca tak na nas naciska, że czujemy się osaczeni. On doskonale na pamięć zna taką serię pytań, które wymusza na tobie kupienie dodatkowego ubezpieczenia czy wydłużonej gwarancji na sprzęt, który i tak po pięciu latach będziesz musiał wymienić. Jak dla mnie, takim sytuacjom stanowczo mówię NIE.
Szczególnie, kiedy w grę wchodzi tak wysoka stawka, jak znalezienie pracodawcy takiego pracownika, który zapragnie pracować w jego organizacji i mocno będzie się z nią identyfikował. Wiem, że to zupełnie inna bajka niż poruszone wyżej przykłady, ale wierzcie mi wiele agencji do tego tematu podchodzi szablonowo, stosując te same metody rekrutacji na różne stanowiska.
Drogi rekruterze – chcesz podchodzić do swojej ulubionej pracy nieszablonowo, każdy projekt tworzyć indywidualnie, to proszę poświęć trochę czasu by dokładnie poznać swojego klienta. Dowiedz się jakie są jego motywacje, jakim jest człowiekiem, jakie ma zainteresowania poza pracą – to wszystko tworzy cały jego światopogląd, a zatem również kulturę organizacyjną jego firmy. Spędź jeden dzień w jego firmie, przyjrzy się dokładnie jakie są relacje między ludźmi, a wtedy na pewno łatwiej będzie tobie przygotować dobrze “skrojone” ogłoszenie o pracę. Jak to zrobić – rozmową, dopytywaniem, ciekawością – po prostu. Potraktujmy siebie jak partnerów.
Taki sposób myślenia i tworzenia projektu rekrutacyjnego jest kluczem do sukcesu, by przyciągnąć jak najlepiej dopasowanych kandydatów do danego stanowiska pracy.